Hej, nu var de ett tag sen men jag har haft lite bloggsug. Men nu är de tillbaka och jag börjar med att dela med mig av en sjukt god köttfärssås. 
Gjort liiite ändringar. Satt i samba oelek och chilisås för att få lite sting. Plus att ja gjorde på 1 kg köttfärs. Eftersom de ska räcka till flera matlådor åt Therje. Har även stekt vitkål ist för spagetti, riktigt gott. Testa vet jag. 
 

4 Portioner

 

Ingredienser

  • 400 g köttfärs
  • 1 msk olivolja
  • 2 dl sojabönor, kokta
  • 1 st gul lök(ar)
  • 1 st köttbuljongtärning(ar)
  • 2 burk(ar) krossade tomater
  • 1 msk balsamvinäger
  • 1 st vitlöksklyfta, hackad
  • 1 msk tomatpure
  • 1 dl vatten
  • salt och peppar
  • timjan och oregano
  • 3 msk parmesanost
  • 300 g spagetti , fiber eller fullkorn
 
 

Tillagning

  1. Skala och fin hacka löken. Fräs den i olivolja utan att den tar färg
  2. Smula ner köttfärsen och låt den bryna med. Späd med krossade tomater och vatten.
  3. Tillsätt buljontärning, bönor, tomatpure, vinäger, vitlök och kryddor. Låt såsen småkoka under lock 30-40 min. Smaka av med salt.
  4. Koka spagetti enligt anvisningen på paketet och servera med lite nyriven parmesanost och svartpeppar.

 

 

Näringsvärde per portion:

Energi: 395 kcal

Kolhydrater: 30 g

Protein: 32 g

Fett: 17 g

Energiflöde:

Kolhydrater: 30 E%

Protein: 32 E%

Fett: 39 E% 

 
 
 
Så gott och nyttig.
 
Puss och kram Ninnie ❤️
 
hälsa, kost, recept,

Kommentera

Publiceras ej